Mina võtsin asja tõsiselt ja siit ta tuleb - hingelt kõik ära :)
Kas ja
kuidas minna käte värisedes ning südame kloppides tundi?
„Nuu, kas tõesti niiiii jube?“ küsite
teie. Aga võib-olla hoopis: „Kelle käed
värisevad ja kelle süda klopib?“.
Minu valitud koolituse eesmärgiks on õppida stressiga
toimetulekut. Kui ma selle koolituse valisin, siis mõtlesin, et tore oleks
osata luua kunstitundides stressivaba õhkkonda. Samas tuleks õpilastel tunnis omandada
uusi teadmisi ja oskusi kunstist. Arvasin, et enese koolitamine stressivaba õhkkonna
loomisel, tuleks kunstitunni
läbiviimisel kasuks.
Nüüd aga, aja möödumisel, mõtlen aina enam, et
ka õpetaja käed ju aegajalt värisevad ja
mida enam pinges on õpetaja, seda stressirohkem on läbiviidav tund. Seega olen
jõudnud järeldusele, et stressivaba peab
olema eelkõige õpetaja ning seejärel saab oodata, et õpilased tema tunnis ennast
vabalt ja rõõmsalt tunnevad. Ma isegi
kaldun arvama, et eesmärk - stressivaba õpetaja on tähtsaim. Alles seejärel tuleb stressivaba
õhkkonna loomine õpilase(te)le.
Mida
tean enne koolitusele minekut stressist ja stressiga toimetulekust?
Tean, et stress on paha. Samas natuke hea ka - paneb inimese innukamalt
liikuma.
Kuidas stressiga toime tulla? – ei tea. Lihtsalt tuleb stressirohked
olukorrad üle elada... Või mis?
Kui on turvatunne, siis on stressi vähem.
Rõõmsad, toredad sündmused, postiivsed meelolud ja emotsioonid ning
naer kaotavad või vähendavad stressi.
Probleemid, halvad emotsioonid suurendavad stressi.
Minu koolituseelsed teadmised
stressiga toimetulekust koolis:
1. Kuidas vähendada õpetaja stressitaset
* Oma aine valdamine. Elementaarne.
Arvan, et ainet polegi vaja vallata teadlase tasemel, aga kunstiõpetajana peaks
joonistada oskama...
*Tunni ettevalmistamine. Ettevalmistustöö
annab võimaluse, et tead, mida ja kuidas teed, mida seletad, mida õpilastelt
ootad, mida kavatsed hinnata. Planeerides tuleks mõelda, et millised on tunni
eesmärgid, millest alustada tunni teema seletamist, mida õpilastelt oodata,
kuhu tunni lõpuks jõuda. *Planeeritud tegevus tunnis annab õpetajale turvatunde.
3. *
Paindlikus tuleb kasuks. Tundi läbi
viies ei tohiks 100% -lt oma plaanides kinni olla ning peaks valmis olema
tõsiasjaks, et kõik plaanid ei õnnestu.
4.
*Õpilastega hea kontakti loomine. Kui
õpetaja tunneb ja teab oma õpilasi, nende võimeid, oskusi, siis suudab ta oma
tööd paremini planeerida, seega on stressi vähem. Õpilaste iseloomu eripärade,
ka koduste tingimuste teadmine tuleb õpetajale tema töös kasuks.
5.
*Töökeskkonna stressist
vabastamine. Probleemid töökaaslastega on suured stressiallikad. Seepärast
arvan, et õpetajate /kooli administratsiooni/ kooli töötajate avatud, siiras,
üksteist toetav omavaheline suhtlemine on oluline.
6.
*Õpetaja peaks teadma, kelle poole pöördudes
ta oma probleemide korral abi saab.
7. *
Vähendada õpetaja vastutust nt kooli
inventari, probleemsete õpilaste käitumise, probleemsete lapsevanemate jms
suhtes. Nende teemadega ei peaks tegelema õpetaja.
8.
*Ruum ja koht. Õpetajale on tähtis
oma koht, kabinet, isiklikud töövahendid (, et mitte seista paljundusmasina
järjekorras ja loota, et masin on ka tema järjekorra kätte jõudes töökorras).
9. *Õpetaja tunnustamine. Õpetaja
enese rahulolu oma tööga ja töö tulemustega. Kas on vaja õpetajale anda pidevalt negatiivset
tagasisidet või pigem konstruktiivset situatsiooni analüüsi...?
* *Palk. Loomulikult. Kui õpetaja ei
pea muretsema igapäeva pisiasjade pärast, mis on seotud vähese palganumbriga,
siis on taas stressi vähem.
* *JNE, jne.
1
Üldiselt on minu arvates siiski
nii, et õpetaja stressiga tegeleb ainult õpetaja ise. Arvan, et koolis peaks
loodama tugisüsteem või -isikud õpetaja toetamiseks.
2. Kuidas luua tunnis õpilaste jaoks stressivaba
õhkkond?
* Naeratad – st õpetaja naeratab. Mida aeg edasi seda enam näen ja usun,
et õpetaja positiivne meeleolu loob klassis laheda ja muretu õhkkona. Naeratad... ja nii tunni lõpuni välja.
* Loobud hindamisest – st õpetaja teatab kohe tunni alguses, et täna
hindeid ei panda. Kui siis ainult väga häid hindeid võib saada. Nimelt olen
märganud, et raske teema õppimisel , kui teatan õpilastele, et seda tööd ei
hinnata, ohkavad enamik õpilasi kergendatult. Iga kord ju seda teha ei saa, aga
uue teema alustamisel võib sellest abi olla.
* Positiivse motivatsiooni loomine. Töö eesmärgistamine, seostamine
suuremate/ tuleviku eesmärkidega annab positiivse motivatsiooni. See on
tegelikult üsna raske leida IGALE õpilasele eesmärk, miks just temale on teema
õppimine kasulik. Kui tead, miks sa oma tööd teed, siis teed seda ka
innukamalt.
* Tunnustamine ja kiitmine. Õpilas(t)e kiitmine innustab. Loogiline.
Tuleks leida moodusi ja positiivseid nüansse, miks kiita. Tuletada endale
aegajalt meelde – kiida õpilasi.
* Küsimustele vastamine, õpilase abistamine. Õpetaja peaks olema lahke ja
abivalmis, isegi kui 30 õpilast korraga kätt tõstavad, tuleks leida võimalus
õpilasi lahkelt abistada. Kindlasti ei tohi õpilase küsimusi naeruvääristada
või halvustavalt kommenteerida.
* Õpilane tunneb ja teab õpetajat. Tuttava inimesega koostöö tegemine on
märgatavalt lihtsam ja stressivabam, kui uue inimese tundaõppimise protsessi
juures temaga koostööd teha. Tuttava õpetaja puhul õpilane juba teab, mida
õpetaja temalt ootab, mida hindab, jne.
* Traditsioonide ehk rutiini
loomine tunnis- st õpilane teab,mis teda tunnis ootab. Teab, milline on
tunnitöö korraldus. Kuuleme küll, et kurdetakse, et tunnis on igav ning tehakse
ainult ühte ja sama, aga samas teatav rutiin tundides annab turvatunde. Loomulikult
peab tegema tunde vaheldusrikkamaks, aga sel juhul on vähem stressi, kui
õpilased juba ette teavad, mis neid ees ootab (nt. järgmise nädala tunnid
toimuvad arvutiklassis vms).
* Tunnis mängimine, muusika kuulamine, viktoriinide lahendamine, isegi ühine
kommi söömine loob stressivaba õhkkonna.
* Usun, et tundide üleplaneerimisega võib kahju teha. Halb on see, kui
tunni aja sisse planeeritakse liiga palju ülesandeid.
* Ruumi ja töökeskkonna kujundus. Rahulikud värvid, valgusrikkad ruumid,
mugavad toolid. Vaikus ja distsipliin tunnis.
* JNE, jne.
Kokkuvõtteks.
Ootan põnevusega, mida uut ja toredat saan
õppida. Eriliselt tähtis on mulle uute „VÕTETE“ omandamine. Mis asi siin juures
see „VÕTE“ on, seda ei tea ma hetkel isegi... noo nagu näiteks naeratus.
Ootan stressivaba õhkkonda, uute oskuste omandamist stressiga toimetulekul, rõõmu, PÄIKESEPAISTET, UUSI VAATAMISVÄÄRSUSI :)
ü
Aitäh, Aavi! Nii põhjalik ülevaade sellest, mida ootad ja kus täna oled! Hoian pöialt, et sul ikka koolitusel midagi õppida oleks! :)
VastaKustutaIssand, Aavi, see alles on põhjalik postitus. Aus ja sisukas ja õige. Soovin edu stressamise ohjeldamiseks.
VastaKustutaAaaaaaavi! Väga huvitav oli lugeda. Ees ootab sind raskem kursus - viia see kõik ellu :) Muutused hakkavad iseendast, olen seda ka läbi teinud.
VastaKustuta